Wednesday, March 03, 2010

Pelajaran Setiap hari ;)


Sedar atau pun tidak setiap hari yang kita lalui penuh dengan pelajaran baru. Mungkin selama ini kita hanya rasa kita belajar sesuatu apabila kita berada dalam kelas dan dihadapan kita ada seorang guru yang mengajar. Tapi kita terlupa pula bagaimana kita belajar untuk berjalan atau belajar menepuk tangan...adakah kita belajar semua tu berpandukan seorag guru di hadapan kelas juga?

Sedar atau tak, setiap hari yang aku lalui juga adalah pelajaran bagi diriku. Terutama bila di tempat baru dengan suasana yang baru (alam pekerjaan) tentulah lebih banyak yang aku belajar tanpa sedar. Kadang-kadang manusia lebih banyak mengeluh dari sedar dan bersyukur tentang apa yang dihadapi. kadang-kadang kita terlupa untuk menilai apa yang kita pelajari dari sesuatu situasi atau dari seseorang. Kita hanya lebih memandang kepada aspek negatif yang kita dapat dari perkara itu dari memandangnya sebagai suatu pelajaran baru buat kita.

sebenarnya apabila kita menerima sesuatu yang baru dalam hidup seperti tugasan di sekolah sebagai contoh, kita sebenarnya dapat pelajaran baru yang tidak dilabel sebagai subjek khas seperti matematik atau sains. Menangani masalah dengan individu lain juga adalah salah satu pelajaran baru dalam hidup kita. Contohnya, kalau kita berhadapan dengan orang yang panas baran dan kuat marah dan dia adalah ketua kita, kita akan cari jalan untuk memuaskan hatinya semasa berurusan dengan dia. dalam kita tak sedar, minda kita akan mula berfikir dan set kan satu sikap yang kita perlu buat bila berhadapan dengan orang yang seperti ini. Bukankah ini juga pelajaran baru? Jadi, lebih baik berhenti dari mengeluh dan hadapi pelajaran baru kita dengan sikap yang lebih terbuka...dan positif (walaupun susah tapi tetap kena buat) supaya jiwa kita tak rasa tertekan dan hidup lebih gembira. :)

Bak kata andrew matthews dalam buku beliau berjudul "Follow Your Heart", "we are not here to be punished. We are here to be educated. Every event has the potential to transform us, and disasters have the greatest potential to change our thinking. Act as if every event has a purpose, and your life will have purpose. Figure out why you needed an experience, conquer it and you won't need it again' (17)

Yup, sangat setuju dengan pendapat beliau terutama bila dia kata bencana yang kita hadapi ada potensi besar untuk mengubah cara kita berfikir. Contohnya kita akan jaga kesihatan apabila kita jatuh sakit. Itu satu bencana kan? Kita akan lebih berjaga-jaga menjaga motosikal kita bila motosikal yang lama dicuri orang. Bencana yang mengubah sikap kita kan? Bukankah bencana ini menjadikan kita lebih baik dari sebelumnya? Jadi, sememangnyalah setiap sesuatu perkara yang kita hadapi setiap hari adalah pelajaran buat kita. Jom menghadapi pelajaran dengan jiwa tenang dan terbuka ;)

p/s: sekadar berkongsi pendapat. Aku makhluk lemah ;)

No comments:

Post a Comment

Superb! ;)